Profil

Scavatore

Jsem studentem katedry autorské tvorby a pedagogiky DAMU a katedry geofyziky MFF. Zajímám se o to, jak z mála vytřískat hodně a jak proměnit svoji lenost v činy. Pro tento účel je tu tato stránka.

VÍCE

Problémy se vzděláváním

Dneska ráno mě namíchla zpráva od mé přítelkyně. Jeden vyučující jí napsal, že: „Katedra nemá zájem, abyste studovala jiný obor.“ Moje slečna studuje stejně jako já dvě školy najednou. S tím rozdílem, že nedělá fyziku a divadlo, ale je na Fildě a DAMU.

Nejdříve popíšu situaci, jak bych si představoval, že reagují profesoři na to, že jejich student studuje ještě jednu školu. Je to situace mně velmi dobře známá a pro mě naprosto logická. Když jsem na katedře geofyziky oznámil, že jsem se dostal na DAMU, všichni mí vyučující byli rádi, že jsem se tam dostal. Přáli mi to, i když mě tou dobou ještě pořádně neznali. Nabídli mi možnosti rozvrhu tak, abych si ho dokázal sestavit spolu se svým rozvrhem na DAMU. Vážili si mě jako studenta a chtěli, abych u nich studoval dál. Což sice pokazili neudělané státnice, ale až je udělám, budu u nich dál rád pracovat na svém fyzikálním chápaní světa a Země především.

Pozadí případu mé slečny, je podobné. Jejich katedra FF UK je malinká, podobně jako ta naše. Stejně jako já nastoupila do třetího ročníku bc. studia ve chvíli, kdy nastoupila do prvního ročníku na DAMU. Zjistila však, že některé povinné přednášky nestíhá. Chápu, že zde se nedá rozvrhem míchat kvůli jednomu člověku. Na geofyzice je nás o trochu méně, takže to lze. Na druhou stranu však lze většinu přednášek opravdu načíst. To na MFF nejde, cvičení, kde se něco počítá je jeden z nejdůležitějších prvků výuky.

Někteří učitelé, včetně vedoucí katedry, pochopili, že se chce vzdělávat více než jí jejich katedra umožňuje, a tak se nebránili dohodě, že vypracuje o pár seminárek navíc, něco zpracuje a budou si tzv. „kvit“. Narazila však u jednoho vyučujícího, jehož větu jsem citoval na začátku. Proč, to je mi záhadou.

Kam tím vším mířím. U tohoto konkrétního člověka mi chybí jakési pochopení proto, že se lidi chtějí vzdělávat. Pokud možno, co nejvíce. Přístup – jednou jsi tady u nás, takže režisérkou nikdy nebudeš a pokud ji chceš být, tak běž někam jinam – je především výsměchem komukoli, kdo chce sám sebe rozvíjet. Je jedno jestli je to moje slečna, nebo krteček s lopatičkou, je to špatně. Alternativní cesta, jak zajistit, aby můj student měl znalosti z mé přednášky (pokud jde pouze o přednášky a ne praktické věci) vždycky existuje. Pokud ji nevidím, jsem špatný učitel.

Nebojte se studovat kolik chcete, neměl by vám nikdo bránit. A pokud se tací najdou je třeba na ně ukázat prstem. Naše vzdělání je svobodná cesta a učitelé by měli být průvodci, ne ti, kteří kladou překážky. Tak zní můj názor.

Nebuď zombie!

Přidej komentář

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *